در سومین روز سفر نظارتی اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به آذربایجان شرقی، نشستی با حضور وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای معاونان و مدیران استان در باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد.

منادی‌ سفیدان: متوازن‌سازی رشته‌های تحصیلی ضروری است / کاظمی: اصلاح برنامه درسی هفت سال طول خواهد کشید

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ در سومین روز سفر نظارتی اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به آذربایجان شرقی، نشستی با حضور وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای معاونان و مدیران استان در باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار و دغدغه ها و چالش‌های آموزشی مورد بررسی شد.

علیرضا منادی‌سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در این نشست تخصصی امروز (شنبه ۱۹ مهرماه)، گفت: قانون بسیار خوبی در حوزه آموزش و پرورش با عنوان نظام رتبه بندی معلمان، تدوین و به نحو احسن در کشور اجرا شد که نواقص اجرایی آن نیز در دولت جدید با نظارت وزیر آموزش و پرورش برطرف می شود. در زمینه مدارس غیردولتی و تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت نیز اقدامات موثری انجام داده‌ایم و این روند همچنان ادامه دارد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: در حال حاضر، دو ساختار مهم در حال تقویت است؛ نخست موضوع اجباری شدن تعلیم و تربیت برای کودکان پنج سال به بالا، یعنی دوره پیش‌دبستانی؛ امروز تنها بخشی از جامعه به دلیل توان مالی، فرزندان خود را به مراکز پیش‌دبستانی می‌فرستند؛ اما هدف ما این است که آموزش پیش‌دبستانی در ذیل نظام آموزش دولتی و غیردولتی گسترش یابد تا عدالت آموزشی تحقق پیدا کند.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری  مجلس دوازدهم، تأکید کرد: کودکان پنج تا شش ساله سرمایه‌های انسانی و خزانه‌های ارزشمند کشور هستند. در حالی که تنها ۴۰ درصد آنان به پیشنهاد دبستانی می‌روند، ۶۰ درصد از آموزش‌های بنیادین در این سنین محروم هستند. این غفلت باعث می‌شود بذرهای امید و استعداد در جامعه مغفول بماند و یکی از دلایل کاهش کیفیت آموزش همین بی‌توجهی به دوره پیش‌دبستانی است. امیدواریم در قانون جدید آموزش، این مقطع به‌طور رسمی وارد نظام آموزشی کشور شود.

منادی‌ سفیدان: متوازن‌سازی رشته‌های تحصیلی ضروری است / کاظمی: اصلاح برنامه درسی هفت سال طول خواهد کشید

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم  تصریح کرد: ضرورت متوازن‌سازی رشته‌های تحصیلی نیز بسیار مهم است؛ امروز بیش از ۶۴۰ هزار دانش‌آموز در رشته تجربی ثبت‌نام می‌کنند، اما تنها تعداد اندکی به رشته‌های پزشکی راه می‌یابند و بسیاری دچار سرخوردگی می‌شوند. اگر از ابتدا دیپلم‌های نظری با رویکرد آموزشی متوازن طراحی شود، توزیع استعدادها در رشته‌های مختلف دانشگاهی منطقی‌تر می‌شود و حوزه علوم انسانی نیز از نخبگان و آینده‌سازان جامعه برخوردار خواهد شد.

در این نشست تخصصی علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش موفقیت‌های تعلیم و تربیت کشور را نتیجه کار تیمی و همکاری کارشناسان، معلمان و مدیران دانست و افزود: سال تحصیلی جاری با آرامش آغاز شده و بسیاری از مسائل در حال حل شدن است. طرح‌هایی مانند تقویت آموزش و پرورش و ارتقای نظام تغذیه دانش‌آموزان نمونه‌ای از اقدامات کارشناسی و مستمر است که باید قدردانی شود.

وزیر آموزش و پرورش در کابینه دولت چهاردهم، ادامه داد: ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی و جایگاه تاریخی تبریز باید در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تقویت شود، نگاه بلندمدت و جامع به نظام تعلیم و تربیت ضروری است و اصلاح برنامه درسی که شامل معلم، محتوا، ارزشیابی، استعدادیابی و هدایت تحصیلی است، حدود هفت سال طول خواهد کشید.

وی در ادامه اظهار داشت: مسائل مربوط به معیشت فرهنگیان از جمله حقوق و فوق‌العاده‌ها نیاز به قانون و منابع دارد، اما قدامات مانند رتبه‌بندی و تبدیل وضعیت نیروها در حال پیشرفت است، همزمان، مسائل روزمره نیز دنبال می‌شود؛ پاداش معلمان پیش از شهریور پرداخت شده و سرانه‌ها بهبود یافته است.

کاظمی در ادامه به جاماندگان از تحصیل اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه بازماندگان از تحصیل کمتر از ۳ درصد دانش‌آموزان از تحصیل بازمانده‌اند و برنامه‌های جذب آنان با سامانه و الگوهای منعطف در حال اجراست. همچنین اقدامات مقاوم‌سازی و بهسازی مدارس با مشارکت خیرین و نهادها ادامه دارد تا کیفیت و ایمنی فضای آموزشی افزایش یابد.

در ادامه این نشست علی جعفر آذر نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر بر نوسازی و تجهیز مدارس استان تأکید کرد و گفت: در سفر دوم رئیس جمهور، ۲۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی مدارس مصوب شد که تاکنون ۱۷۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است. 

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم  افزود: استفاده از منابع معدنی استان، به ویژه مس و طلا، می‌تواند زمینه تجهیز و نوسازی ۵۰۰ مدرسه دیگر را فراهم کند. 

منادی‌ سفیدان: متوازن‌سازی رشته‌های تحصیلی ضروری است / کاظمی: اصلاح برنامه درسی هفت سال طول خواهد کشید

وی به مشکلات جابجایی دانش‌آموزان، هزینه بالای سرویس و کاهش سن رسمی ورود به آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و یادآور شد: آموزش و پرورش در حفظ نیروهای توانمند و متدین خود باید تلاش کند.

رمضان رحیمی دشتلویی عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: سال تحصیلی با آرامش آغاز و برای همه کلاس‌ها معلم فراهم شده است، اما دغدغه بودجه آموزش و پرورش همچنان مهم است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه، افزود: جذب نیروهای تخصصی، تبدیل وضعیت نیروهای خدمات و حق‌التدریس آزاد و تأمین نیازهای جنسیتی مدارس ضروری است. پرورش دانش‌آموزان خلاق و محیطی مناسب برای فعالیت معلمان توانمند از تاکیدات مجلس است.

حسین حق‌ورودی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در این نشست تخصصی بر ظرفیت تاریخی و مکتب تبریز  تاکید کرد و یادآور شد: این شهر منشأ پرورش شخصیت‌های برجسته‌ای مانند امیرکبیر و دیگر پیشگامان علمی بوده است، دولت با حضور فعال مسائل آموزش و پرورش را پیگیری می‌کند و باید برش استانی و شهرستانی داده تا نقاط قوت و ضعف مشخص شود و مناطق عقب‌مانده پشتیبانی شوند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم بر اجرای برنامه هفتم و پیشرفت در شاخص‌های آموزشی، از جمله آموزش قرآن، تأکید و تصریح کرد: از مسئولان درخواستار بهره‌گیری از ظرفیت محلی و همکاری مردم و خیرین برای ارتقای عدالت آموزشی از مسئولان در سطح استانی و ملی هستم.

علی خزائی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در این نشست تخصصی با اشاره به رعایت چارچوب‌های تربیتی و فرهنگی در مدارس غیردولتی و بهبود معیشت معلمان و مدیران، گفت: منابع موجود باید برای ارتقای حقوق و مزایای آنان اختصاص یابد تا انگیزه و کیفیت آموزشی حفظ شود.

در ادامه این نشست علی‌اکبر پولادی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بر مهارت‌آموزی جوانان، ارتقای معیشت معلمان و سامان‌دهی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل تاکید کرد و اظهار داشت: توجه به کیفیت آموزشی در تمامی مقاطع و رعایت استانداردهای مدارس غیردولتی ضروری است تا فرصت‌های یادگیری و آموزش برای همه دانش‌آموزان فراهم شود.

حسین امامی‌راد عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در این نشست تخصصی استان آذربایجان،با اشاره به ارتباط صنعت و آموزش، یادآور شد:  باید رابطه تنگاتنگ  بین صنعت ودانشگاه ایجاد گردد تا پژوهش‌محوری و مهارت‌آموزی عملیاتی شود.

وی در ادامه بر محتوای کتب درسی، معرفی مفاخر، کشف استعدادهای دانش‌آموزان و ایجاد هنرستان‌های جوار صنعت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های صنعتی استان تأکید کرد.

فاطمه جراره، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و نماینده مردم هرمزگان در این نشست گفت: این جلسه فرصت مغتنمی برای بررسی مشکلات و ظرفیت‌های استان است. وی بر عدالت آموزشی، کاهش فاصله مدارس شهری و روستایی، ارتقای کیفیت آموزش، توجه به مهارت‌های عملی دانش‌آموزان و استفاده از ظرفیت خیرین و صنایع استان برای نوسازی مدارس تاکید کرد./

پایان پیام 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha